Tobak får i Sverige inte marknadsföras hur som helst, tobak får inte beläggas med rea eller lockpriser. I Sverige så punktbeskattas all tobak, cigaretter är hårdare beskattade medan snus är mindre beskattat.
Exponering i affärer
Den tobak som säljs ska vara väl synlig, det vill säga att alla märken som butiken säljer ska stå uppradade. Den så kallade marknadsföringslagen är tillkännagiven av Sveriges riksdag och förkunnar hur marknadsföring av tobaksprodukter ska ske. Näringsidkaren måste också ta hänsyn till tobakslagen.
Försäljning av tobak ska endast ske till personer som har fyllt 18 år. Ser en person ut att kunna vara under 25 år ska en legitimationskontroll ske för att försäljaren ska kunna bedöma den rätta åldern. Godkänd legitimation är en ej utgången identitetshandling som körkort, pass eller SIS-märkt identitetskort. En till synes ungdom kan inte ta med sig en kompis som kan bekräfta den förres ålder muntligen eller genom fullmakt, utan personen ska kunna uppvisa en giltig legitimation.
Reklam på tv
Reklam på tv och radio för tobaksprodukter är förbjudet i Sverige. På internet är det lagligt, vilket kan ses på Swedish Match hemsida. Det är dock tillåtet för personer som figurerar i ett tv-program att röka, så länge ingen uppenbar exponering av märket på cigaretten framträder.