Marlboro Man var en mycket framgångsrik reklamkampanj där de manliga modellerna var utklädda till cowboys och i olika bildcollage rökte Marlboro medan de sysselsatte sig med annat. Marlboro stod då för manlighet, kurage samt en bild av att man blev tuffare med en Marlboro-cigarett i mungipan.
Marlboro Man var en motsägelsefull kampanj
Den första Marlboro Man gillade inte rökning överhuvudtaget och rökte aldrig förutom i reklamfilmerna med Marlboro. I November 2019 avled han av andra orsaker än just rökning. De tre andra som deltog i kampanjen avled alla till följd av lungcancer, vilket gjorde att kampanjen fick utstå stark kritik.
Att röka trots att man vet att det är skadligt
Marlboro Man exemplifierar i vissa fall att många erkänner att rökning är skadligt men ändå fortsätter. Reklam är en stark faktor till varför skadliga beteenden ändå hålls vid liv, det kan man inte bortse från. Många röker också på grund av grupptryck, det är vanligt att ungdomar börjar röka för att de ser att deras kompisar också blossar på skolgården eller var det nu må vara. Många röker också för att det får dagen att gå fortare, man kanske har ett monotont jobb eller en uppsats som går långsamt att skriva.
En hel del feströker endast, det vill säga röker för den sociala sakens skull.